2 april 2019

Een belangrijke succesfactor voor social selling is storytelling. Waarom doet u wat u doet, wat is het verhaal van de organisatie, van de ondernemer, van de accountmanager?

Storytelling

Een social selling-propositie gaat ook om het verhaal dat u wilt vertellen; het verhaal achter uw dienstverlening, uw organisatie en uw persoonlijke motivatie. Dit wordt ook wel storytelling genoemd. Wanneer u in staat bent om uw klanten mee te nemen in uw waarom en ze zo onbewust al laat nadenken over hun angsten, dromen, wensen en uw oplossingen daarvoor.

Gouden cirkel van Simon Sinek

Simon Sinek ontwikkelde de Golden Circle, een eenvoudig model dat in kaart brengt met wat, hoe en waarom een organisatie of product zich onderscheidt van andere.

Het model laat zien dat de why, het waarom, het belangrijkste element is in de communicatie tussen de organisatie (medewerkers) en de doelgroep. “It start with the why” is een van de meest bekeken TedTalks.

 

Hoe, wat, waarom

De Golden Circle bestaat uit drie cirkels: de kern is ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en als omhulsel ‘wat’.

1. Waarom

Begin met het waarom: wat is het doel van de organisatie, de aanleiding of je geloof over wat je doet. Waarom bestaat de organisatie en waarom is het belangrijk voor anderen. Kortom, wat is de visie en missie van uw bedrijf. Sinek claimt dat succesvolle bedrijven beginnen met het waarom.

2. Hoe

Het hoe is het proces; de handelingen die gedaan moeten worden om te kunnen realiseren waar ‘waarom’ voor staat. Wat is het onderscheidend vermogen? Dat kan een specifiek proces zijn of een USP bijvoorbeeld.

3. Wat

De Wat is het resultaat van het waarom. Bijvoorbeeld de winst of de oplossing die geboden wordt door de verkoop van uw product of dienst.

Golden Circle - Starts with the why Nederlands - Simon Sinek - IMK Opleidingen

Wat is uw persoonlijke waarom?

In social selling staat als personal brand centraal. Zou u alleen maar gewoon kennis gaan delen, dan zouden veel mensen afhaken. U deelt uw kennis echter vanuit uw expertise, zodat u de connectie met uw doelgroep op een dieper niveau maakt. Als u kennis deelt vanuit jouw waarom dan gaan mensen dat voelen. En als mensen (lees: klanten) het gaan voelen, gaan ze het geloven. Dan is het echt en oprecht vanuit. Sterker nog, mensen voelen de energie die u uitstraalt en u neemt ze hierin mee.

En nu u! Wat is uw persoonlijke hoe, wat en waarom?