
Communicatie & Persoonlijke Effectiviteit
Heb jij een medewerker die heel direct is? Hij is eerlijk en je weet wat je aan hem hebt. Van zijn hart maakt hij geen moordkuil en hij kan explosief reageren. Als hij té direct is, dan heeft dat een grote impact op de afdeling. Collega’s gaan met een boog om hem heen of gaan er vol tegenin. Het komt de sfeer en de productiviteit niet ten goede. Lees in dit artikel meer over te directe medewerkers en vooral hoe je hem of haar bij kan sturen.
Directe mensen denken niet altijd na over hoe een boodschap het best gebracht kan worden. Ze brengen hem gewoon. Dat komt er dan niet altijd even subtiel uit. Als iemand té direct is, klappen anderen om hen heen zelfs dicht. Waarschijnlijk heb je meteen iemand voor ogen als je de volgende kenmerken leest. Iemand die té direct communiceert:
Direct zijn heeft zijn veel voordelen. Kort en krachtig zeggen waar het op staat, is effectief en efficiënt. Iedereen weet waar hij aan toe is bij een direct persoon, hij zegt wat hij bedoelt en bedoelt wat hij zegt. En je kan bij deze persoon zelf ook heel eerlijk en duidelijk zijn, dat vindt hij juist prettig.
Maar je hebt ook té directe communicatie. Alle aandacht van de ontvanger gaat naar de manier waarop de boodschap gebracht wordt. Dat leidt af van de inhoud, die gaat daarbij verloren. Hierdoor bereikt de directe medewerker niet zijn beoogde doel. En nog erger: het roept irritaties en vermijdgedrag op.
Té directe communicatie heeft gevolgen voor de sfeer en de onderlinge samenwerking in het team. Sommige medewerkers zien er tegenop om deze collega dingen te vertellen, verdraaien de waarheid of vertellen zelfs niets. Het liefst gaan ze hem zoveel mogelijk uit de weg. Anderen gaan juist de strijd aan. Ze schieten in de verdediging of gaan op dezelfde, directe manier terug communiceren. Er ontstaan conflicten en het gaat van kwaad tot erger.
Als medewerkers zich niet kunnen of durven uitspreken, wordt er niet effectief gewerkt. Dat zie je ook terug in de teamresultaten en het contact met andere afdelingen en zelfs klanten. Kortom, een medewerker met een té directe manier van communiceren heeft grote impact op een afdeling. Het verbeteren van zijn manier van communiceren, heeft een positief effect op het werkplezier en de productiviteit van het hele team.
Het is dus duidelijk in ieders belang dat de betreffende medewerker minder direct wordt. Maar hoe pak je zo’n directe medewerker als leidinggevende aan? De volgende stappen helpen je het gesprek aan te gaan.
Help jouw medewerker tactvoller te communiceren. Maak hem bewust van de situaties en heb het er samen over. Laat hem zijn eigen verantwoordelijkheid nemen in het leerproces, maar stuur hem wel bij waar nodig. Blijf met hem in gesprek.
Het kan goed zijn dat je medewerker meer nodig heeft. De cursus Effectief communiceren op de werkvloer is hier speciaal voor bedoeld. De deelnemers worden zich bewust van het effect van hun directe manier van communiceren. Met eigen praktijkvoorbeelden en praktische oefeningen ontwikkelen ze een tactvollere communicatiestijl. Daarnaast biedt IMK Opleidingen ook coaching. In eén op één sessies met hun coach gaan ze met hun eigen specifieke ontwikkelvraag aan de slag.
Geïnteresseerd? Neem contact op met een van onze studieadviseurs via 0172 – 42 34 56. Ze staan graag voor u klaar. Per e-mail kan ook via Studieadvies@IMKopleidingen.nl.
Vraag nu gratis en vrijblijvend onze nieuwsbrief aan! Laat je inspireren door interessante artikelen, whitepapers en de nieuwste informatie over onze trainingen en opleidingen