1 december 2017

34 procent van de Nederlandse werknemers vindt het beoordelings- of functioneringsgesprek een stressvolle aangelegenheid. In 28 procent van de gevallen nemen zwaktes en verbeterpunten namelijk de overhand.

Slechts zestien procent van de werknemers zegt dat de focus op talenten en kwaliteiten ligt. Werkend Nederland wil dat de beoordeling positiever ingericht wordt. Zo wenst 35 procent meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.000 werknemers uitgevoerd door Protime, specialist in workforce management oplossingen.

Continu proces

De frequentie waarmee werknemers beoordeeld worden is laag. Bijna een kwart van de Nederlandse werknemers (22 procent) krijgt zelfs helemaal geen functioneringsgesprek met hun manager. 47 procent krijgt maar eens per jaar een evaluatie. De kwaliteit van dit gesprek laat echter vaak te wensen over. Slechts een klein deel van de organisaties (acht procent) heeft het functioneren ingericht als continu proces, terwijl werknemers dit juist wel willen. Bijna een derde (30 procent) wil dat de beoordeling een continu proces wordt.

Geheugen opfrissen

Wanneer het functioneringsgesprek maar eens per jaar plaatsvindt, blijkt het lastig om de prestaties van het gehele jaar te evalueren. Bijna één op de vijf werknemers (negentien procent) zegt dat voornamelijk de prestaties van het laatste half jaar centraal staan in het gesprek. Zestien procent stelt zelfs dat het zwaartepunt alleen op het laatste kwartaal ligt. De prestaties van het begin van het jaar krijgen volgens hun dus weinig aandacht. In 64 procent van de gevallen lukt het wel om het hele jaar in ogenschouw te nemen. Meer lezen over dit onderzoek? Dat kan bij onze samenwerkingspartner HR Praktijk.

 


Training Beoordelings- en functioneringsgesprekken

Gestructureerder en met meer resultaat in gesprek met uw medewerkers

Durft u zich als leidinggevende uit te spreken over het functioneren van uw medewerker? Of gaat u die confrontatie liever uit de weg? In deze praktijkgerichte training ontwikkelt u vaardigheden om beoordelings- en functioneringsgesprekken zelfverzekerd, respectvol en doelgericht aan te pakken. Deze training heeft een sterk praktijkgericht karakter, waarbij de situatie van uw organisatie centraal staat. Sluit dit aan bij uw leerwensen?

Lees meer over de training Beoordelings- en functioneringsgesprekken

 

Meer aandacht voor ontwikkelmogelijkheden

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met HR Praktijk