Inleiding Conflicthantering

Soms lopen de emoties hoog op. Soms kunnen mensen een behoorlijke dosis ongewenst gedrag vertonen, uiterst onredelijk zijn of jou zelfs aanvallen. Hoe ga je daarmee om? Hoe corrigeer je dit ongewenste gedrag? Hoe reageer jij op een geëmotioneerde collega, baas of klant? Waar liggen jouw grenzen? Hoe geef je die op een effectieve manier aan? Inzicht in en invloed op het gedrag van jezelf en de ander, in combinatie met de juiste ‘communicatiestrategie’ doet wonderen. Kun je dit leren? Jazeker! In deze praktische training leer jij – door middel van oefeningen en positieve confrontatie – te werken aan je assertiviteit, inzicht en communicatiestrategie. De verschillende vormen van conflicthantering worden stapsgewijs toegelicht én met behulp van rollenspelen geoefend.

Voor wie?

De training is bestemd voor iedereen die leiding geeft. Deelnemers aan de training hebben functies als manager, directeur, teamleider, meewerkend voorman, chef, projectmanager, verkoopleider, et cetera. Je hebt te maken met verschillende belangen, vaardigheden, gedrag, motivatie en mentaliteiten. Jij wilt jouw communicatie en assertiviteit in de omgang met anderen optimaliseren. Je leert dit door toepassing van positieve confrontatie. Het niveau van deze training is MBO niveau.

Wat ontwikkel ik?

Aan het einde van de training heb je:

  • Inzicht in het gedrag van jezelf en de ander,
  • Kennis van conflict reducerende communicatiestrategie,
  • Verbale en non-verbale communicatievaardigheden leren herkennen en toepassen,
  • Vaardigheid in omgaan met ongewenste situaties,
  • Vaardigheid in ‘harde’ en ‘zachte’ confrontatie-techniek

Overige informatie

Wil je van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jullie organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 - 42 34 56 of mail naar [email protected].

 

Programma

Op basis van de leerwensen vult de trainer het programma verder in. Wat in ieder geval aan bod komt:

  • Inventariseren persoonlijke ‘allergieën’
  • Inzicht in gedrag van jezelf en de ander
  • Bewust kiezen van gedrag als interactie
  • Verbale en non-verbale communicatievaardigheden
  • Feedback
  • Jouw rol als ‘mediator’
  • Omgaan met verwijten en onredelijkheid
  • Emotiereductie bij jezelf
  • Emotiereductie bij de ander
  • ‘Harde’ confrontatie bij ongewenst gedrag
  • ‘Zachte’ confrontatie in ongewenste situaties

 

Wil je van gedachte wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jullie organisatie? En wil je weten wat de kosten hiervoor zijn? Neem gerust contact op met een van onze studieadviseurs voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar [email protected]

Onze aanpak

De training start met het inventariseren van jouw persoonlijke leerwensen en ‘allergieën’. Je wordt op de eerste dag gevraagd een voorbeeld uit jouw eigen praktijk in te brengen waarmee we in de adviesronde aan de slag gaan. Er wordt gewerkt in kleine groepen van gemiddeld 8 tot 10 personen, het maximum is 12.

Wie is mijn trainer?

De trainer heeft zelf zijn sporen als leidinggevende verdiend en is daarnaast specialist in het omgaan met emoties, weerstanden en conflicten. De trainer werkt op een positief confronterende manier.

Leren doe je niet alleen in een leslokaal

Een opleiding of training staat bij IMK Opleidingen niet op zichzelf. Met de IMK Leerweg halen jouw medewerkers zoveel mogelijk uit hun training en blijft het effect zichtbaar. Vanaf het moment dat ze zijn aangemeld tot een jaar na de laatste lesdag worden ze geprikkeld en geïnspireerd om zichzelf verder te ontwikkelen. Gedragsverandering heeft tijd nodig om te verankeren en de IMK Leerweg faciliteert dat. Trainer Christine legt het hieronder uit.