Klantverhaal Olympus

Trainingen waar je ook buiten de OR veel aan hebtOlympus

Olympus Nederland is fabrikant van innovatieve optische en digitale apparatuur voor gezondheidszorg en consumentenelektronica. Reeds meer dan 90 jaar produceren ze baanbrekende endoscopie- en microscopieproducten, medische en industriële apparatuur, camera’s en voicerecorders. Marjolijn Brussee, Sandra Blijleven en Gerard van der Burg van de OR van Olympus Nederland kijken terug op twee zeer verschillende en zinvolle OR-trainingen van IMK Opleidingen.

>> In 7 stappen van vraagstuk naar resultaat, hoe doen wij dat?

Het was prettig dat er ruimte was voor onze eigen inbreng

Marjolijn Brussee (secretaris): “We waren als nieuw opgerichte OR net een jaar op gang toen we merkten dat we behoefte hadden aan een training. De basis hadden we onder de knie, nu wilden we meer weten van wat je als OR allemaal kan en mag. En vooral ook: hoe pak je dat dan aan?” De eerste stap voor de zevenkoppige OR was om te kijken naar de communicatie met de bestuurder. Bijvoorbeeld: “Als je als OR een onderwerp aandraagt, dan moet je zorgen dat de bestuurder hier ook het belang van inziet. Dat lukte bij ons nog niet altijd even goed. We wilden daar wat meer handvatten voor krijgen.”

Flinke verbeterslagen

Marjolijn: “We hadden de OR nieuw opgericht. Er waren geen gebaande paden van voorgangers die wij konden bewandelen. Aan ons de taak om hierin samen met de bestuurder een nieuwe weg te vinden. Dankzij de vrijheid die we kregen van de bestuurder hebben we dit grotendeels zelf kunnen doen.”
Ze vervolgt: “Het was prettig dat de bestuurder er tijdens de training Van talent naar rendement in de OR ook een middag bij was. We hebben toen flinke verbeterslagen kunnen maken door met elkaar over de vorm te praten in plaats van de inhoud. Vergaderingen gaan beter en we weten nu ook hoe we lastige onderwerpen zo kunnen pitchen dat ze op de agenda komen. Dat alleen al maakt de training erg nuttig. Het hielp ook mee dat we in een hele andere setting waren; op een externe locatie en met een trainer erbij.”

Sandra Blijleven prijst het praktijkgehalte van de training. “Simon Troost (de trainer van IMK) had een globale structuur in gedachten voor de opbouw van de training, maar hij maakte zonder moeite ruimte voor onze eigen inbreng. We hebben volop met elkaar gediscussieerd. Het was prettig dat we daar de tijd voor namen en niet te veel volgens het boekje les kregen.”

“Ik heb de samenvatting nog altijd standaard in mijn tas”

Na een jaar vond de OR van Olympus het tijd voor een verdere verdieping. Sandra: “Crucial Conversations in de OR is vooral gericht op gesprekstechnieken. Je gaat beter kijken naar je eigen inbreng en opstelling in het gesprek en die van je gesprekspartner. Wat is zijn houding en reactie? Komt het wel goed over wat ik zeg?” Gerard van den Burg valt haar bij: “Je wordt je heel bewust van wat er tijdens een gesprek gebeurt. Tijdens de training krijg je een aantal voorbeeldfilmpjes te zien die dit duidelijk illustreren. Ook het bijbehorende boek is interessant en leerzaam.” “De kaartjes met de samenvatting zitten nog altijd standaard in mijn tas,”zo vertelt Sandra.

Dat een training niet alleen voor binnen de OR nuttig is, maar zeker ook voor situaties in het eigen vakgebied hebben de drie OR-leden allemaal ervaren. Marjolijn: “Dat is ook waar we naar zoeken. De trainingen zijn bedoeld om ons werk als OR beter te kunnen doen, maar het is natuurlijk prettig als je er daarnaast ook wat aan hebt. En dat was bij Cruciale gesprekken in de OR zeker het geval. Ik ben me in allerlei gesprekken bewuster van mijn ‘vecht en vluchtgedrag’. Sommigen van ons zijn veel buiten de deur en hebben dan contact met klanten. Ook voor die situaties hebben ze tijdens deze training veel opgestoken.”

Blijven ontwikkelen

De OR van Olympus is voorlopig nog niet uitgetraind. Marjolijn: “We proberen ieder jaar een training te volgen. We oriënteren ons nu op een training rondom de communicatie met de achterban. Er is op dit moment weinig belangstelling voor de OR, we krijgen weinig vragen. We kunnen niet alles naar buiten brengen wat er besproken wordt en dat maakt ons onzichtbaar. Daar moeten we dus aan werken: ervoor zorgen dat voor iedereen duidelijk is wat wij doen en waarvoor ze bij ons terecht kunnen.” 

De trainer aan het woord:

Arnoud Berkel verzorgde voor de OR van Olympus de training Crucial Conversations in de OR: “Deze OR is een enthousiaste club. Het was bij de training mooi om te zien hoe bij de een na de ander het kwartje viel. Aan tafel met de bestuurder raken mensen de draad kwijt. Het gesprek loopt anders dan van te voren gedacht en als je weer buiten staat denk je: hoe kan dat nou? Het ging helemaal niet zoals we hadden voorbereid. Waar ging het mis? Deze training helpt daar uitstekend bij.

Het leuke van het trainen van een OR vind ik vaak dat ‘rijp en groen’ door elkaar zit. Iedereen komt op zijn eigen vlak problemen tegen. Door gezamenlijk te trainen levert het voor de OR en de organisatie veel op.”

Lees nog meer inspirerende klantverhalen