Klantverhaal Flowserve

flowserveDoorgegroeide teamleiders met neuzen dezelfde kant op

Flowserve BV maakt deel uit van de internationaal opererende Amerikaanse onderneming Flowserve Corporation en is wereldwijd één van de belangrijkste producenten op het gebied van mechanische asafdichtingen voor pompen in de oliewinning, de raffinage en in de petrochemische-, papier- & pulp- en mijnbouw & erts industrie.

HRM’er Nicole Rosendaal: “Begin 2012 zijn we begonnen met het ondersteunen van de ontwikkeling van onze voormannen Machinale door hen een opleidingstraject aan te bieden. Vijf van hen zijn nu klaar met Middle Management A. Naast de verbetering die in onze organisatie merkbaar is, was het ook bijzonder nuttig voor de persoonlijke ontwikkeling van de teamleiders.”

>> In 7 stappen van vraagstuk naar resultaat, hoe doen wij dat?

De communicatie naar de medewerkers was een belangrijk aandachtspunt. Nicole: “Vooral in functioneringsgesprekken kwam naar voren dat dit nog niet altijd naar ieders wens verliep. Maar ook op de werkvloer gingen de teamleiders niet altijd het gesprek aan, of niet helemaal op de goede manier.”

Ze gaat verder: “Veel van onze teamleiders hebben jarenlange praktijkervaring en zijn uiteindelijk doorgegroeid naar een leidinggevende functie. Ze weten dus precies wat er moet gebeuren. Maar nu moeten ze dit ook uitleggen aan hun medewerkers vanuit een leidinggevende positie. Ze hebben daar allemaal zo hun eigen manier voor gevonden. Wij vinden het belangrijk dat ze met de neuzen dezelfde kant op staan. Doordat ze nu allemaal dezelfde opleiding hebben gevolgd, hebben ze ook dezelfde basis. En dat kan je merken op de werkvloer.”

Sterker

Rob de Hoon is een van de teamleiders die begin 2013 zijn diploma heeft behaald. “Problemen bespreek ik nu vaker met de andere teamleiders die de opleiding hebben gevolgd. We adviseren elkaar. Voorheen deed iedereen wat hem het beste leek. We kennen elkaar al lang en hebben tijdens de opleiding een extra band met elkaar opgebouwd. Sinds de opleiding is de drempel lager om naar elkaar te stappen voor advies en daardoor worden we gesterkt in ons vertrouwen dat we een goede beslissing maken.”

Uitspreken

Rob: “Ik heb vooral geleerd wat meer los te laten. Ik kreeg nog wel eens te horen dat ik als een botte hark ergens boven op dook als er iets niet goed ging. Wanneer nu iemand zijn dag niet heeft, wacht ik tot een rustiger moment om hem hierop aan te spreken. Functioneringsgesprekken heb ik nog niet aan de hand gehad, maar ik merk nu al dat sommige medewerkers zich nu meer uit durven spreken. Praten is altijd de beste oplossing.”

De smaak te pakken

Rob was al met de opleiding begonnen bij een ander instituut. “Deze opleiding was op hbo niveau, waar de nadruk veel meer lag op de theorie. Toen ik bij IMK Opleidingen verder ging, merkte ik meteen verschil. De trainer gaf veel voorbeelden en nodigde ons uit ook praktijksituaties te delen. Het gaf me het gevoel dat ik er echt iets aan had.  Niets werd ingewikkelder gemaakt dan het is. En het smaakt absoluut naar meer. Ik wil blijven leren. Ik zou me nog meer willen verdiepen in verschillende stijlen van leidinggeven. Coachend leidinggeven is een stijl die denk ik goed bij mij past.

Nicole concludeert dat het opleidingstraject tot zover een succes is. “We onderzoeken nu welk vervolgtraject er mogelijk is. Dit verschilt per persoon. Voor sommigen is het al heel bijzonder dat ze deze opleiding hebben gevolgd. Het is niet niks om voor langere tijd gemotiveerd te blijven. Ik denk dat de praktijkgerichte no nonsense-aanpak van IMK Opleidingen daar zeker aan heeft bijgedragen.”

> Lees meer over de opleiding Middle Management A

Lees nog meer inspirerende klantverhalen