Klantverhaal de Vis Groep

Een zichtbare OR

De Vis Groep is een technische serviceverlener in de wereld van de bouw, installatietechniek, energie en industrie. Aan het woord OR-voorzitter Martino Voois en directeur Dick van Veelen.

De OR van Vis Groep was min of meer in slapende toestand. Vroeger werd er niets met de opmerkingen van de OR gedaan, zo vertelt Martino. “De directie hoorde ons aan en schreef zelfs wel wat op, maar ik weet zeker dat het meteen in de prullenbak verdween zodra je de kamer verlaten had. Dat werkte natuurlijk niet echt motiverend om je mond open te trekken.”

>> In 7 stappen van vraagstuk naar resultaat, hoe doen wij dat?

Nieuwe koers

Met de komst van Dick als nieuwe directeur is dat totaal veranderd. Hij vindt open communicatie belangrijk en ziet daar ook een rol voor de OR weggelegd. Dick: “Het kan niet zo zijn dat de OR zich niet durft uit te spreken of geen vertrouwen heeft dat er wordt geluisterd. De OR kan van grote waarde zijn voor het personeel en een kritische gesprekspartner voor de directie. Dat wilde ik faciliteren.”

“We hadden geen idee hoe we het als OR moesten aanpakken.”

Geen idee

Voor de OR was dit een grote omschakeling. Martino: “Er werd opeens naar ons geluisterd. We werden zelfs gestimuleerd om ons uit te spreken. Dat klinkt mooi, maar wat moesten we eigenlijk zeggen? Waar moesten we allemaal aan denken en hoe zorgden we dat we punten kregen vanuit het personeel? We hadden geen idee hoe we het moesten aanpakken en hadden daar hulp bij nodig.”

Met die vraag kwamen ze bij IMK Opleidingen terecht. Dat was met haar ruime ervaring in medezeggenschap de juiste partij om deze OR te trainen. Martino: “Trainer Arnoud Berkel snapte precies waar wij mee zaten. Hij is eerst komen praten over onze situatie en over de mogelijkheden voor een training. Daarna zijn we aan de slag gegaan.

Rol

Arnoud heeft de OR eerst uitleg gegeven over wetgeving, rechten en plichten van de OR. Daarna zijn ze aan de slag gegaan met hun specifieke situatie. Martino: ”Hij heeft ons laten kijken naar ons eigen gedrag en naar onze rol binnen de OR. Zo kwam ik erachter dat ik ondernemend ben en mensen graag op sleeptouw neem. De rol van voorzitter past dus bij me. Zo hebben we ieders rol bekeken. We werken daardoor nu beter samen.”

Hij vervolgt: “We hebben ook oefeningen gedaan die met communicatie te maken hadden. Je merkt meteen hoe belangrijk het is om goed naar de ander te luisteren. Dat lijkt logisch, maar dat vergeet je in de praktijk sneller dan je denkt. We vonden dat erg interessant en hebben daar we niet alleen in de OR maar ook in ons dagelijks werk veel aan.”

Zichtbaarder

De training heeft volgens Martino zijn vruchten afgeworpen. “De andere jongens beginnen te merken dat de OR wat voorstelt. We krijgen positieve reacties en ze leveren zelfs steeds vaker punten bij ons aan als we een vergadering hebben. Het begint meer te leven. Dat vind ik toch wel leuk, anders is het net of je het voor niets aan het doen bent.”

De OR is voor de collega’s dus zichtbaarder geworden. Grinnikend vertelt Martino dat hij ook wel eens op de rem moet trappen: ”Als collega’s over hun vrije dagen beginnen, dan ben ik heel duidelijk: daar ben ik niet voor, dat ga je zelf maar regelen met je leidinggevende.

“De OR is steeds meer een gesprekspartner voor de directie.”

Dick merkt ook dat de OR professioneler is geworden: “In het begin kwam er best veel op ze af. De meeste jongens zijn vooral operationeel bezig, die weten niet tot achter de komma wat er bijvoorbeeld op financieel gebied gebeurt in het bedrijf. Dat is ook logisch. Maar ze vinden daar steeds beter hun draai in. Dat het personeel ze nu weet te vinden is daar een mooi voorbeeld van. De OR krijgt nu steeds meer de rol die ik voor ogen had: een stem vanuit het personeel en een gesprekspartner voor de directie.”

Trainer aan het woord: Arnoud Berkel

“Ze spreken zich steeds meer uit”

“Ik was verbaasd om de directeur aan te treffen bij het eerste gesprek. Ik ga toch de OR trainen? Maar Dick is een hele open, communicatief sterke man. De OR moest duidelijk ook nog wennen aan een directeur die van alles vertelt en het een goed idee vindt dat ze gaan trainen. Dat kon vroeger allemaal niet. Mooi om tijdens de trainingen te zien dat ze zich steeds meer gingen uitspreken.”

> Lees meer over onze trainingen op het gebied van Medezeggenschap

Lees nog meer inspirerende klantverhalen