Trainingsbureau BHV.NL maakt sinds 2016 een flinke omslag. Om slagvaardiger en innovatiever te worden, is de oorspronkelijke en hiërarchische organisatie platter geworden. Vooral teamleiders kregen daardoor een andere rol: meer coachend, probleemoplossend en resultaatgericht. Twee maatwerktrainingen van IMK Opleidingen hebben geholpen om deze omslag te maken. “Dit waren zeer waardevolle en goed doordachte versnellers voor onze ontwikkeling”, typeert directeur Hans de Bruyn van BHV.NL.

BHV.NL is marktleider op het gebied van trainingen en diensten voor bedrijfsveiligheid, bedrijfshulpverlening en agressietrainingen. Jaarlijks trainen 35 eigen docenten en 60 freelancers zo’n 65.000 cursisten. “Om zelf slagvaardiger en innovatiever te worden, wilden we onze organisatie platter maken en meer verantwoordelijkheid van de directie verleggen naar onze teamleiders. Zodat zij meer verantwoordelijkheid nemen, probleemoplossend en resultaatgericht werken en medewerkers daarbij situationeel coachen. Vooral meer gericht op de ontwikkeling en resultaten van medewerkers. Dat vereiste ook andere communicatie onderling. Veel teamleiders waren hier niet op voorbereid en moesten veel van die vaardigheden eerst nog eigen maken”, vertelt Hans.

De oplossing

Zelf werkt de directeur al sinds 1996 bij opleidingsinstituten (waaronder 12,5 jaar bij Schouten & Nelissen). Door zijn eigen visie op opleiden en eerdere ervaringen met IMK Opleidingen klopte hij hier aan voor de ondersteuning bij de organisatieontwikkeling. Na een korte maatwerktraining Beoordelings- en functioneringsgesprekken voeren in 2017 volgde in 2018 voor tien teamleiders de maatwerktraining Situationeel leidinggeven.

Beide trainingen zijn gegeven door dezelfde trainer, Helena Torrado, met veel aandacht voor de dagelijkse praktijk van deelnemers, het direct kunnen toepassen en de DISC-gedragsanalyse om coaching en onderlinge communicatie op af te stemmen.

Perfect passend maatwerk

De maatwerktrainingen zijn BHV.NL erg goed bevallen. “Het goede van de trainingen van IMK is vooral dat ze zo goed bij ons passen. Afgestemd op onze praktijk en wat wij zelf al doen, direct toepasbaar, resultaatgericht en de trainingen zijn efficiënt: ze duren niet heel lang. Bij ons als mkb-organisatie met een hoge werkdruk is dat ook heel belangrijk. We kunnen mensen niet zomaar lang van hun werkplek halen. Door die efficiency is de prijs-kwaliteit verhouding ook heel goed.”

Merkbare resultaten

Ook de resultaten zijn goed en waren direct duidelijk merkbaar in de organisatie, oordeelt Hans. “Onze interne communicatie is veranderd en teamleiders zijn meer bewust bezig met delegeren en situationeel leiderschap. Mensen spreken elkaar eerder aan en zoeken elkaar sneller op om een probleem zelf op te lossen. Ik merkte dat recent bijvoorbeeld bij een automatiseringsproject dat bij ons loopt. Bij een knelpunt wordt dat nu sneller opgelost en komen mensen zelf met een voorstel. Eerder kwamen ze bij mij om te vragen wat ze moeten doen.”

Van hokjes denken naar samenwerken aan een creatieve oplossing

De beoogde organisatieontwikkeling is volgens de directeur versneld door de trainingen. “Dat is in mijn ogen een belangrijk doel van trainingen: de ontwikkeling bij mensen versnellen. Dat zorgt voor betere en snellere implementatie van verbeterprocessen. Dat is belangrijk omdat wij ieder jaar gemiddeld drie grote innovaties doorvoeren. Je moet medewerkers daarin wel meenemen. Ons Management Team van teamleiders is hierdoor creatiever en slagvaardiger geworden.

Leidinggevenden nemen meer verantwoordelijkheid voor de hele organisatie. Ze zoeken elkaar meer op om met elkaar mee te denken, ook over hun eigen ‘schutting’ heen. Dat is heel waardevol. Door deze ontwikkeling kunnen wij als marktleider voorop blijven lopen en onze concurrenten voorblijven. Vooral omdat wij organisatie-breed innovatiever zijn geworden. Deze trainingen en IMK hebben daar heel goed bij geholpen.”