Inleiding Praktisch reorganiseren

Welke cruciale rol kunnen HR adviseurs en leidinggevenden pakken als een bedrijf in zwaar weer zit? Terwijl directies op zoek gaan naar meer omzet, samenwerkingspartners of kostenreductie, kun jij belangrijke kennis en data inzetten om het bedrijf door een mogelijke reorganisatie heen te helpen. Denk aan het geven van input voor een sociaal plan of personeelsplanning, of het afscheid nemen en herplaatsen van medewerkers. In deze praktijkgerichte cursus leer je hoe je optimaal inspeelt op mogelijkheden en valkuilen tijdens een reorganisatie.

Inzicht in taken en mogelijkheden

Tijdens de cursus Praktisch reorganiseren leer je alles over de betreffende wet en regelgeving. Ook ga je aan de slag met de toepassing van een sociaal plan, herplaatsmogelijkheden en het voeren van effectieve gesprekken in jouw team of organisatie. Je maakt kennis met praktische modellen die je kunt gebruiken bij iedere reorganisatie. Ook krijg je handvatten om de communicatie goed (tijdig, respectvol en duidelijk) in te richten. Dit alles is ook goed bruikbaar bij een doorstartscenario. De trainer zet veel praktijkvoorbeelden in om jou een helder beeld te geven van de verschillende rollen en taken die je kunt pakken.

Voor wie?

HR professionals, directeuren van kleine organisaties zonder HR afdeling, leidinggevenden of andere medewerkers die een rol hebben bij de uitvoering van reorganisaties.

Wat ontwikkel ik?

Je ontwikkelt een eigen visie op jouw rol en taak en leert die rol proactief te pakken. Je leert de beschikbare tools om te zetten in concrete actieplannen, waarmee je een belangrijke bijdrage levert aan een effectieve reorganisatie. Na afloop heb je:

  • Overzicht van alle stappen en acties in het reorganisatieproces
  • Inzicht in de belangrijkste valkuilen en mogelijkheden van reorganisaties
  • Kennis van de belangrijkste juridische aspecten (Wet Werk en Zekerheid en Wet Melding Collectief Ontslag)
  • Inzicht in de (wettelijke) ruimte om in te spelen op de eigen praktijk (zoals het willen behouden van de juiste mensen)
  • Ideeën voor het positief stimuleren van medewerkers tot outplacement/van-werk-naar-werk

Competenties

Je versterkt deze competenties:

  • Organisatiesensitiviteit
    i
    Organisatiesensitiviteit betekent dat je begrijpt hoe jouw acties invloed kunnen hebben op de organisatie.
  • Plannen en organiseren
    i
    Plannen en organiseren betekent dat je goed kunt bedenken hoe je iets kunt uitvoeren en wat er nodig is om dat te doen.
  • Oordeelsvorming
    i
    Oordeelsvorming betekent dat je goed kunt bepalen wat de beste keuzes of beslissingen zijn op basis van informatie die je hebt.
  • Tact/sensitief gedrag
    i
    Tactvol of sensitief gedrag betekent dat je rekening houdt met de gevoelens en behoeften van anderen en respectvol en begripvol met hen omgaat. Je communiceert en handelt op een manier die de relatie bevordert en eventuele spanningen vermindert.
  • Beïnvloeden
    i
    Beïnvloeden betekent dat je anderen kunt motiveren om hun mening, houding of gedrag te veranderen.

Praktijkcoaching

Wij bieden praktijkcoaching aan, om na een training of opleiding de kennis en vaardigheden nog beter toe te passen in je werk. Terug in het werkveld gaan dingen soms toch anders dan verwacht. Met een coach breng je samen de geleerde lessen in de praktijk. Lees hier meer over praktijkcoaching.

Programma

Planning en wetgeving

  • Reorganisatieplan, sociaal plan
  • Reorganisatieproces en juridische aspecten
  • Berekeningen maken op basis van een personeelsplanning

Communicatie

  • Aanzegging en begeleiding van medewerkers
  • Effectieve gespreksvoering
  • Het formuleren van de juiste communicatieboodschap(pen)

Ongelimiteerd herhalen

Tijdens het volgen van een opleiding, training of cursus krijg je veel nieuwe indrukken en ideeën. Bij IMK Opleidingen gaan we voor een volledige ontwikkeling van jouw inzichten en vaardigheden. Daarom mag je deze cursus zo vaak herhalen als je wilt. Sommige deelnemers vinden het prettig om na een maand hun cursus nog eens te herhalen, anderen willen graag een opfrissing na een jaar. Je betaalt alleen de locatiekosten en eventueel vernieuwd lesmateriaal. Kortom: het lesgeld laten we achterwege.

Meer informatie vind je op www.imkopleidingen.nl/praktische-informatie/ongelimiteerd-herhalen

De cursus heeft op dit moment (nog) geen cursussdata. Houd onze website in de gaten voor actuele data of neem contact op met één van onze studieadviseurs via studieadvies@imkopleidingen.nl of 0172 - 42 34 56.

Deze training is alleen beschikbaar als maatwerktraining. Klik hier voor meer informatie.

Wil je van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van jullie organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@IMKopleidingen.nl

Onze aanpak

Leren doe je volgens ons niet alleen tijdens de cursus, maar zeker ook in de praktijk. Daarom ga je na jouw inschrijving direct online aan de slag met voorbereidingsopdrachten. Tijdens de training is er veel interactie met de trainer en de andere deelnemers. Om het geleerde te borgen, kun je tot twaalf maanden na de start van de training contact onderhouden met de trainer en de andere deelnemers. Mocht het door coronamaatregelen niet klassikaal door kunnen gaan, dan trainen we online.

Benieuwd hoe digitaal trainen werkt? Bekijk dan deze video:

Coaching na afloop

Heb je na de cursus nog behoefte aan één op één coaching met je trainer? Dat kan. Jullie reflecteren samen hoe het gaat in de praktijk en jullie bekijken direct waar jij eventueel nog behoefte aan hebt. Op die manier haal je alles uit de cursus. Bel onze studieadviseurs voor meer informatie.

Wie is mijn trainer?

Tijdens deze tweedaagse cursus word je begeleid door een praktijkgerichte trainers die veel ervaring heeft met het ondersteunen van reorganisaties bij uiteenlopende bedrijven. Onze trainers weten hun (juridische en HR-) kennis goed te vertalen naar praktische inzichten en vaardigheden, waar deelnemers direct mee aan de slag kunnen.