De beste opleidingen en trainingen voor doorgegroeide vakmensen
Volg ons op Facebook Volg ons op LinkedIn Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

DISC in de praktijk: Effectief communiceren met DISC

Effectief communiceren, dat kan iedereen leren met DISC. Met DISC krijg je inzicht in het denken, handelen en communiceren van jezelf en anderen. Zo is effectief communiceren geen kunst!
In dit artikel lees je de belangrijkste gedragsstijlen en kenmerken, mét tips hoe je het meest effectief communiceert.

Effectief communiceren begint bij jezelf

Ter illustratie een voorbeeld:

Marina leidt elke maandagochtend een wekelijks overleg. Ze heeft vaak het gevoel dat ze tegen een muur staat te praten. De ene collega blijft maar op zijn telefoon kijken, de ander kijkt haar glazig aan en weer een ander vraagt naar de bekende weg. Ze heeft het gevoel dat er maar twee mensen zijn die aandacht hebben voor wat ze te zeggen heeft en die begrijpen waar ze heen wil.
Marina wil graag leren hoe ze haar boodschap overtuigend overbrengt en hoe ze het overleg effectiever kan leiden. Ze vraagt advies aan haar HR-collega. Om inzicht te krijgen in hoe ze overkomt, raadt zij haar aan een DISC-test te doen. Daarmee komt ze erachter welke gedragsstijl ze heeft en hoe ze haar communicatie aanpast aan de situatie en haar gesprekspartners.

Doe de gratis DISC-test

Wil jij ook weten hoe je overkomt en hoe je effectiever communiceert? Met onze gratis beknopte Q4 DISC gedragsanalyse kom je erachter.
Deze test geeft antwoorden op vragen als:
• Hoe communiceer je?
• Hoe gedraag je je van nature?
• Hoe ga je om met situaties onder druk?
• Hoe reageer je onbewust op situaties?
• Hoe ervaar je anderen?

Maak je eigen DISC profiel en ontdek uw eigen stijl

Effectief communiceren in de praktijk

Je gedrag hangt af van de situatie. Het kan heel goed zijn dat je op je werk ander gedrag laat zien dan thuis. Je hebt allerlei gedragsstijlen in je, maar het een gaat je gemakkelijker af dan het andere. Dit geldt uiteraard ook voor je collega’s.

Stel dat je doorhebt welk temperament bij een collega het sterkst aanwezig is. Je kunt deze wetenschap inzetten om de communicatie met de ander te verbeteren. Hierdoor kun je meer invloed op de ander uitoefenen.

Effectief communiceren gaat niet over het veranderen van je persoonlijkheid of gedrag kopiëren. Dan wordt het een kunstje en daar prikken mensen genadeloos doorheen. Effectief communiceren gaat wél over je bewust zijn van je eigen gedragsvoorkeuren en die van de ander en maximaal gebruik maken van die kennis.

Effectief communiceren met kleur

Met DISC krijg je inzicht in je eigen gedrag en de verschillen tussen mensen. Is iemand introvert of extravert en werk je met een taakgerichte of een mensgerichte collega? Elk type heeft zijn eigen kenmerken, én elk type kent zijn eigen kleur. Met deze kennis wordt effectief communiceren een fluitje van een cent!

DISC kent vier stijlen: Dominant, Interactief, Stabiel en Consciëntieus. Vrijwel niemand heeft maar één stijl, meestal heeft iemand een primaire en een secundaire stijl.

Dominante gedragsstijl (rood)

Iemand met deze gedragsstijl gedraagt zich doelgericht, innovatief, besluitvaardig en overtuigend. Andere kenmerken zijn: energiek, stevige handdruk, soms bozige expressie, dynamisch, duidelijk sprekend.DISC tips rood - IMK Opleidingen

Effectief communiceren met rood, hoe doe je dat?

• Wees ‘to the point’.
• Praat over de grote lijnen, vermijd details.
• Geef het gevoel dat de ander de controle heeft over de situatie.
• Geef alternatieven of opties zodat de ander zelf kan beslissen.
• Ga niet de discussie aan en focus op de feiten.
• Creëer een win/win-situatie.

Interactieve gedragsstijl (geel)

Degene met deze gedragsstijl is tolerant, mensgericht, enthousiast, diplomatiek en inspirerend. Andere kenmerken zijn: aanwezig, expressief, beweeglijk, hartelijk, hoog spreektempo, uitnodigend.DISC tips geel - IMK Opleidingen

Effectief communiceren met geel, hoe doe je dat?

• Maak contact en ga in gesprek.
• Wees vriendelijk en persoonlijk.
• Geef complimenten en laat je waardering zien.
• Vermijd details, laat het totaalplaatje zien zodat de ander overzicht krijgt.
• Help structuur te geven en houd de regie.
• Bij een conflict of meningsverschil, verhef je stem niet, praat rustig en word niet persoonlijk.

Stabiele gedragsstijl (groen)

Dit gedragstype kenmerkt zich door een meer passieve houding en terughoudendheid. Deze doener is attent, ontspannen, vriendelijk, kalm en luistert graag en goed naar anderen.DISC tips groen - IMK Opleidingen

Effectief communiceren met groen, hoe doe je dat?

• Wees rustig en vriendelijk.
• Toon oprechte interesse in de ander, als persoon.
• Presenteer je voorstel op een logische, sympathieke, niet bedreigende manier.
• Dwing geen besluiten af, laat de ander in zijn eigen tempo besluiten.
• Geef zoveel mogelijk zekerheden.
• Stel gerust, nodig uit om verdere vragen te stellen.

Consciëntieuze gedragsstijl (blauw)

Mensen die hoog scoren op deze gedragsstijl richten zich op kwaliteit en regels. Ze zijn correct en beleefd, discreet, precies, gereserveerd, formeel en hebben vaak een scherpe blik.DISC tips blauw - IMK Opleidingen

Effectief communiceren met blauw, hoe doe je dat?

• Bereid je gesprek goed voor.
• Kies voor een wat formele benadering.
• Presenteer details en kom met feiten.
• Geef tijd en ruimte om na te kunnen denken, laat de ander het liefst alleen.
• Maak een actieplan met doelstellingen en een tijdsplanning.
• Leg uit waarom een bepaalde handeling of besluit wordt gedaan.
• Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken.

Nog even terug naar Marina. Zij kwam er door het doen van de DISC-test achter dat haar primaire gedragsstijl Dominant (Rood) is en haar secundaire gedragsstijl Consciëntieus (Blauw). Ze las ook de kenmerken van de andere gedragsstijlen. Met dit inzicht begreep ze dat ze zich beter wat terughoudender kon opstellen om meer ruimte geven aan haar collega’s. Ook leerde ze om meer vragen te stellen zoals het meer Interactieve gedragstype.

Trainingen en opleidingen met DISC

Bij IMK Opleidingen werken we met DISC omdat het inzicht in ons eigen gedrag en in de verschillen tussen mensen geeft. Wat het Q4 DISC gedragsprofiel waardevoller maakt dan de gemiddelde gedragstest, is dat het een verschil meet tussen ons natuurlijke en ons aangepaste gedrag. Het is dus niet zomaar een momentopname. Meer weten? Lees hier hoe het profiel in de praktijk wordt toegepast.

Bij onderstaande opleidingen en trainingen is de uitgebreide Q4 DISC gedragsanalyse een belangrijk onderdeel van het lesprogramma:

Tijdens onderstaande opleidingen en trainingen wordt de samenvatting van de Q4 DISC gedragsanalyse behandeld.

Een vrijblijvend studieadvies is ook altijd mogelijk, neem dan contact ons op via studieadvies@imkopleidingen.nl

Alleen voor incompany: 

Een Q4 DISC gedragsprofiel van uw team of gehele organisatie maken? Dat kan met een training speciaal voor u op maat gemaakt worden.

Bron: onze samenwerkingspartner Q4 Profiles

 

DISC communicatie tips - IMK Opleidingen


Anderen lazen ook:

  • DISC in de praktijk: luistervaardigheden en beperkingen Het ingewikkelde van communicatie is dat we niet weten wat de ander denkt, voelt of bedoelt. Dat vullen we grotendeels zelf in. En zo ontstaat er al snel ruis en miscommunicatie. Als we snappen wat een ander hoort en wat zijn of haar beperkingen zijn, dan kunnen we elkaar beter begrijpen en effectiever met elkaar communiceren. Lees meer »
    Icoon DISC - IMK Opleidingen
  • DISC in de praktijk: stress signalen Met de feestdagen voor de deur is het voor de meesten onvermijdelijk: stress. Veel verplichtingen, mensen met allemaal een eigen gebruiksaanwijzing en oplopende emoties. Dan is het handig om te weten wanneer en/of waarbij u stress ervaart en hoe dit voor andere mensen geldt. Lees meer »
    Icoon DISC - IMK Opleidingen