Training De professionele telefoniste en receptioniste

Het visitekaartje van uw bedrijf

Alleen als maatwerktraining beschikbaar

Opleidingsduur
2 dagen

Prijs
Prijs op aanvraag

Beoordeling
8,6

Inleiding De professionele telefoniste en receptioniste

Cursus telefoniste receptionisteHet eerste contact tussen uw bedrijf en een potentiële klant vindt vaak plaats via de telefoon, of via een ontvangst aan de balie. Het is daarbij belangrijk dat zo’n eerste indruk positief is. De telefoonaanname en ontvangstpresentatie vormen de eerste schakel in uw kwaliteitsketen. Telefonisten, receptionisten en secretaresses vormen het visitekaartje voor bellende relaties. Door klantgerichte telefoontechnieken wordt een glimlach zichtbaar.

Voor wie?

De training De Professionele telefoniste en receptioniste is bedoeld voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de efficiënte en klantgerichte opvang van inkomend telefoonverkeer en ontvangst. Specifiek voor frontofficemedewerkers (eerste opvang) zoals telefonisten en secretaresses die de telefooncommunicatie begeleiden naar de backoffice (inhoudelijke afhandeling).

Wat ontwikkel ik?

In deze training staan klantgerichtheid en klantvriendelijk werken centraal. De deelnemers leren inkomend telefoonverkeer op een professionele en klantvriendelijke wijze af te handelen. Tijdens de training gaan ze aan de slag met praktische oefeningen en worden enkele echte telefoongesprekken teruggeluisterd en geanalyseerd. Deelnemers verlaten de training met meer zelfvertrouwen in hun eigen sterke punten en met een zelfgemaakt lijst met verbetertips.

Wie is mijn trainer?

De trainer is specialist in communicatie en heeft zelf veel praktijkervaring op het gebied van telefonische klantgerichtheid.

Inzicht in gedragIMK LOL ICOON disc

Als onderdeel van de training maakt u digitaal de Q4 DISC gedragsanalyse. Deze analyse geeft u op eenvoudige wijze inzicht in uw eigen gedrag en dat van anderen.

>> Klik hier voor meer informatie en een voorproefje.

Aanvullende informatie

Lees hier meer over de vervolgmogelijkheden »

Cursus telefoniste receptioniste

Onze aanpak

Bij IMK Opleidingen begint het leren al direct na inschrijving. Wij bieden u een breed leerconcept, waarvan de training de kern vormt. Vooraf ontvangt u digitaal een preview van het lesmateriaal inclusief voorbereidingsopdracht. De training zelf is bijzonder interactief, met de nadruk op het toepassen van de theorie. Zelfanalyses, oefeningen, discussies en ervaringsuitwisseling maken het leerproces persoonlijk en zeer praktijkgericht. Tussentijds onderhoudt u contact met uw leerpartner en/of medecursisten en werkt u aan een specifieke opdracht. Na afloop is het toepassen in de werksituatie van groot belang. U kunt blijven sparren met uw leerpartner en nog zes weken gebruik maken van e-coaching met uw trainer. Tijdens de training kunnen er enkele ‘echte’ telefoongesprekken worden opgenomen en teruggeluisterd. De deelnemers observeren en analyseren deze gesprekken, op zoek naar sterke kanten en naar verbeterpunten.

Programma

Naast het vaste programma is er ruimte om persoonlijke vragen en knelpunten te bespreken en te trainen
met de trainer en de medecursisten.

  • Professionele rol binnen de organisatie
  • Initiatief nemen tot structuur en goede procedures binnen het bedrijf
  • Telefonische etiquette en uitstraling aan de balie
  • Doorverbinden en in de wacht zetten
  • Het bouwen van scripts
  • Filteren voor het management
  • Ontvangst van gasten en presentatie
  • Omgaan met lastige klanten
  • Omgaan met slecht nieuws
  • Klachtenopvang
  • Klantgerichte communicatie
  • Klantgedrag
  • Inzicht in gedrag door middel van de Q4 DISC gedragsanalyse

Deelnemers aan het woord

PT - Carolien Hartman vierkant

“De trainer had veel aandacht voor onze dagelijkse praktijk.”

Door deze training heb ik geleerd nog beter naar de klant te luisteren. We hebben verschillende gesprekstechnieken geoefend die ik meteen in de praktijk kon toepassen. Ik weet nu beter hoe ik een gesprek de juiste richting op kan krijgen. De trainer had veel aandacht voor onze dagelijkse praktijk. Ook wist hij veel tips te geven vanuit zijn eigen ervaring.

Carolien Hartman - Telefoniste, receptioniste en secretaresse bij InVraplus
Anne-May Vera-Verbiesen | Cursus telefoniste en receptioniste

“"Voor mij geen momentje of ogenblikje meer!"”

Doordat het mij gevraagd werd, ben ik het vak van receptioniste ingerold. Zodoende had ik nog niet eerder een opleiding of cursus gevolgd over telefoneren en leerde ik alles uit de praktijk. Ik heb voor deze cursus gekozen omdat deze heel goed aansluit bij mijn huidige werkzaamheden. Er werden zaken van verschillende klanten belicht. Zo werd door voorbeelden en oefeningen duidelijk gemaakt wat het stellen van bepaalde vragen voor gevolg kan hebben voor het verloop van een (telefoon)gesprek. Niet alleen zakelijk maar ook privé heb ik profijt van het geleerde!

Anne-May Vera-Verbiesen - Telefoniste/receptioniste bij Kuijpers

Lees meer ervaringen »


Beoordelingen

Training De professionele telefoniste en receptioniste wordt gemiddeld beoordeeld met een 8.6 uit 10 op basis van 26 ervaringen die geschreven zijn door deelnemers.


Investering

Deze training is alleen beschikbaar als maatwerktraining.

Wilt u van gedachten wisselen over de ontwikkeling van teams of de koers van uw organisatie? Neem gerust contact op voor een oriënterend gesprek.  Bel 0172 – 42 34 56 of mail naar studieadvies@IMKopleidingen.nl.cursus-telefoniste-receptioniste

Waarom IMK Opleidingen?

  • Praktisch, plezier, resultaat!
  • Volledig toegespitst op uw praktijk
  • Direct toepasbaar in uw werk
  • Hoge waardering door deelnemers
  • Locaties bij u in de buurt of incompany