11 november 2021

HRM’er Kim van Alphen deelt in haar maandelijkse blog hoe ze verdieping aanbrengt in haar vak. Dit jaar richt ze zich op het zo goed mogelijk begeleiden van de leidinggevenden. In deze blog besteedt ze aandacht aan de Week van de Werkstress. De werkdruk is overal in het bedrijf hoog en de veerkracht is er bij sommige medewerkers een beetje uit. Hoe kan Kim de leidinggevenden ondersteunen bij de begeleiding van hun team?

Van 15 tot en met 19 november is het de Week van de Werkstress. Ik merk in onze organisatie dat veel medewerkers gebukt gaan onder de werkdruk die al lange tijd hoog is. Deze themaweek komt voor ons dus op een gepast moment. Ik ben nu bezig om een ‘eerste hulp bij werkstress’ actie op te zetten.

Uiteraard hou ik mijn eigen rol klein, het gaat er vooral om dat medewerkers zelf met dit thema aan de slag gaan. En om die in beweging te krijgen, hebben we de leidinggevenden nodig. We hebben maandag een kick-off meeting met de leidinggevenden, waarin we met elkaar bedenken hoe we die werkstress aan kunnen pakken. Om ze te inspireren, heb ik alvast wat interessante artikelen verzameld, met tips en vragenlijstjes. Onderin mijn blog deel ik ze ook met jullie.

Slecht slapen, prikkelbaarheid en ziekte

Jezelf opladen - Leeg - IMK OpleidingenHerken jij ook de volgende gedachte: ja, we hebben het allemaal druk. Het is even niet anders. Schouders eronder en even doorbijten. Dit denken we waarschijnlijk allemaal wel eens. En als het tijdelijk is, dan moet dat ook best kunnen. Wordt de werkstress structureel, dan wordt het een ander verhaal. Dan weerhoudt deze gedachte veel mensen ervan om er iets tegen te doen. Werkstress kan vervelende gevolgen hebben. Denk aan slecht slapen, minder veerkracht, prikkelbaarheid naar collega’s en in heftige gevallen zelfs ziekmeldingen. Dat is in niemands belang.

Het zou mooi zijn als medewerkers zelf aan de bel trekken als ze te veel werkstress ervaren. Uiteindelijk hebben ze zelf ook een verantwoordelijkheid om aangehaakt te blijven. Helaas gebeurt dat vaker niet dan wel en zullen dus toch de leidinggevenden hiertoe het initiatief moeten nemen. En in teams waar nog veel wordt thuisgewerkt, moet die leidinggevende extra moeite doen om te weten hoe het met iedereen gaat.

Het voelt inmiddels als een dooddoener omdat ik het er al het hele jaar over heb, maar daar komt ie toch weer: goede gesprekken voeren met je medewerkers is hier het antwoord. In gesprek met de medewerker kom je er pas achter hoe het met iemand gaat en wat voor diegene stressfactoren zijn. Het is wel de bedoeling dat die gesprekken ook tot actie leiden.

Wat bij jou werkt, werkt niet per se bij iedereen

Als de leidinggevende dan eenmaal in gesprek is met de medewerker, is het belangrijk om vooral open en zonder oordeel te luisteren. Je kan allerlei oplossingen aandragen, maar wat bij jou werkt, werkt niet per se bij een ander.

Ik weet bijvoorbeeld dat als ik het te druk heb, ik te veel ja heb gezegd. Mijn drukte komt voort uit nieuwsgierigheid naar nieuwe en andere dingen. Vervolgens blijkt het best veel werk en past het allemaal nauwelijks in mijn agenda. Daar kan ik dan wel over stressen, maar ik had toch ja gezegd omdat ik nieuwsgierig was. En anders moet ik minder vaak ja zeggen.

Dit geldt dus voor mij. Dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen de oorzaak is. Als je van jezelf uitgaat, voelt die medewerker zich niet gehoord en dan is de kans groot dat de werkstress niet minder wordt.

Vragen, vragen, vragen

Samen in gesprek - IMK OpleidingenOm een medewerker in een actieve houding te krijgen, is het vooral goed om te luisteren en vragen te stellen. Vragen zoals: van welke dingen raakte je gestrest vandaag? Van welke dingen krijg je meestal juist energie? Hoe hou je die balans op orde en hoe hou je de eigen veerkracht groot? Het leven loopt niet altijd zoals jij wil. Veerkracht wil zeggen dat je dan bedenkt: wat zijn mijn oplossingen voor deze drukte, deze rotklus of deze lastige collega?

 

Het is een zoektocht van de medewerker, waar de leidinggevende zeker eerste hulp bij kan verlenen. Die kan de medewerker bijvoorbeeld een dagboek bij laten houden met drie dingen waar hij of zij energie van kreeg en drie dingen die juist een energielek veroorzaakten. Met dat inzicht kan de medewerker vervolgens de dag beginnen met dingen waar hij of zij energie van krijgt. En de dingen die energie kosten kan hij/zij dan doen op veerkrachtige momenten.

Inspiratie voor minder werkstress

Ik vond op de website van IMK Opleidingen drie interessante artikelen met nog meer tips. Die ga ik doorsturen aan de leidinggevenden, zodat zij die weer onder de medewerkers kunnen verspreiden. Zo kunnen we allemaal werken aan minder werkstress en meer werkplezier. Wat heb jij nodig om je werkstress lager te krijgen? Ik lees graag jullie reacties. Volgende maand is het alweer tijd om terug te blikken en plannen te maken voor het nieuwe jaar. Waar ga jij in 2022 op focussen? Laat het me weten in een bericht via LinkedIn.

 

Kim van Alphen - HRM adviseurKim van Alphen
HRM-adviseur

Ps. Volg je me al op LinkedIn?

 

 

 

Leer beter omgaan met werkstress door je woorden goed te kiezen. Ga van moeten naar willen en ervaar meer rust. Lees hier het gehele artikel. Hoe ont-MOETEN helpt bij het omgaan met werkstress – IMK Opleidingen

Ben je op zoek naar een effectieve manier om slimmer om te gaan met stress op het werk? Lees dan deze whitepaper van IMK Opleidingen. Whitepaper: 7 tips om slimmer om te gaan met stress op het werk – IMK Opleidingen

Prioriteiten stellen moeilijk? Nee hoor. Met de zin “Moet ik dit nu zelf doen” zet je al jouw prioriteiten op een rij. Download ook het werkblad. Prioriteiten stellen: Moet ik dit nu zelf doen? – IMK Opleidingen